محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگوی مجازی با تعدادی از فرهنگیان و مخاطبان این وزارتخانه در پاسخ به پرسشهای آنها در خصوص عدم یادگیری در فضای مجازی، اظهار کرد: با شما هم عقیده هستم؛ به هر حال هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. آموزش چهره به چهره و تعامل و ارتباط زندهای که بین معلم و دانشآموز برقرار میشود قطعاً متفاوت است و کیفیت بهتری خواهد داشت اما ناگزیر هستیم چرا که با اراده و اختیار خودمان مدارس را تعطیل نکردیم.
وی ادامه داد: اقتضائات ناشی از کرونا و نگرانی از سلامت دانشآموزان، معلمان و مجموعه همکاران است که ما را به فضای مجازی سوق داده است اما تلاش میکنیم که در این فضای جدید هم به سرعت تواناییهای خود را افزایش دهیم.
حاجیمیرزایی افزود: در فضای قبلی، سالهای سال کار کردیم و با چم و خم کار آشنا هستیم اما وارد یک فضای جدیدی شدیم که برای همه ما جدید است لذا باید تلاش کنیم تا توانایی خودمان را افزایش دادیم و تجارب خود را مبادله کنیم اما قطعا این فضای جدید و زیست بوم نو هم ویژگیهایی دارد که زندگی ما را توسعه می دهد و مطمئن هستم که با گذشت کرونا، معلمان ما یک سطح تمایز متفاوتی را نسبت به قبل از کرونا کسب میکنند که این یک امکان و امتیاز خیلی خوب است که در اختیار قرار گرفته است.
* هیچ مدرسه دولتی حق ندارد کسی را ملزم به پرداخت شهریه کند
وزیر آموزش و پرورش درباره گلایهها در خصوص شهریه مدارس، گفت: هیچ مدرسهای حق ندارد کسی را ملزم به پرداخت شهریه کند زیرا آموزش در تمام مدارس دولتی رایگان است و اگر خانوادهها داوطلبانه تمایل داشته باشند که به مدرسه کمک کنند در شرایطی که مدرسه نیاز داشته باشد منعی نیست اما هیچ مدرسهای حق ندارد کسی را برای پرداخت هزینهای اجبار کند.
وی اضافه کرد: برای مدارس سرانهای را پیش بینی کردیم اما این سرانه قابل توجه نیست ولی امسال نسبت به سال قبل، بیش از دوبرابر افزایش دادیم و کمک می کنیم که مدارس بتوانند به مأموریتها و مسؤولیتهای خودشان اهتمام بورزند.
بررسی حذفیات کتاب درسی برای عدم استفاده در کنکور در شورای سنجش و پذیرش دانشجو
وزیر آموزش و پرورش به موضوع کنکور اشاره کرد و بیان داشت: یکی از دلنگرانیها و دغدغههای دانشآموزان پایه دوازدهم شرکت در کنکور است. در ابتدای سال تحصیلی از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تعیین کردیم که در شرایط قرمز و زرد چه بخشی از کتابها حذف شود و یا چه بخشی از کتابها را به صورت خودآموز بیاموزند.
وی ادامه داد: این موضوع هم در سایت مرکز سنجش و هم در سایت سازمان پژوهش قرار دارد و مبنای ما برای امتحانات نهایی همین حذفیات است و مواردی که حذف شده قطعا در امتحانات نهایی هم نخواهد آمد و همچنین آن سطحی که برای شهرستانهای مناطق قرمز پیش بینی شده، عمومیت پیدا می کند و همه دانشآموزان دوره متوسطه با آن شرایط آزمون میدهند.
حاجیمیرزایی افزود: برای کنکور، همه ساله باید محتوای مورد نیاز را به سازمان سنجش اعلام کنیم. دیدگاه ما همین است که همین محتوایی را که حذف کردیم و با همین ترتیب که ارایه کردیم به سازمان سنجش هم ارائه کنیم اما مستلزم تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو است که انشاءالله در همین هفتههای آینده این کار انجام شود و دغدغه دانشآموزان عزیز ما برطرف شود.
* پیگیری مشکل عدم اینترنت یا اینترنت ضعیف در برخی مناطق
وزیر آموزش و پرورش در مورد مشکل عدم اینترنت در برخی مناطق اظهار کرد: در برخی مناطق، دسترسی به پوشش کامل اینترنت ندارند یا اینترنت ضعیفی دارند. این مأموریتی است که وزارت ارتباطات با جدیت دنبال میکند و اگر این مشکلات به ادارات آموزش و پرورش منعکس شود، ادارات از طریق وزارت ارتباطات پیگیری و حل و فصل میکنند.
وی در خصوص مشکلات شاد، گفت: دائما مشکلات شاد رصد میشود و برای بهبود وضعیت تصمیمگیری می شود؛ ما در خود شاد امکانی را پیشبینی کردیم که افراد میتوانند مشکلات خود را منعکس کنند. همچنین شماره تلفنی را دادیم که بر اساس آن، دائما گروه فنی برای حل آن مسائل و مشکلات فعال هستند.
* قطعا فعالیت روی شبکه شاد رایگان است
حاجیمیرزایی درباره گلایه از رایگان نبودن اینترنت، افزود: قطعا کار بر روی شبکه شاد رایگان است اما اگر کسی با مشکلی مواجه است، میتواند مراجعه کند و قطعا رسیدگی میشود؛ ممکن است همزمان که از شاد استفاده می کنید فعالیت های دیگری را در اینترنت انجام دهید ولی اپراتورها کاملا هوشمند است و اینها را از هم تفکیک میکنند.
وی ادامه داد: اگر دقت کردید و دیدید که تفکیک نشده است، قابل پیگرد است و اگر کوتاهی شده و پولی دریافت شده باشد، قطعا برگشت داده میشود.
وزیر آموزش و پرورش در مورد مشکلات آموزش در شاد نیز گفت: روز به روز از مشکلات کاسته میشود. بالاخره بعضی از ساعات ترافیک بیشتری دارد و ممکن است کار در آن ساعات با مشکلاتی روبهرو باشد اما مطمئن هستم که هم معلمان و دانشآموزان به تدریج در این مدتی که با شاد کار کردند، به زمانهای مناسبتر دسترسی پیدا کردند؛ علاوه بر اینکه مسؤولیت خودمان می دانیم که دائما برای بهبود وضعیت شاد فکر و برنامهریزی کرده و به حل و فصل امور اقدام کنیم.
* 3 روش استخدام در آموزش و پرورش
حاجیمیرزایی درباره استخدام در آموزش و پرورش بیان کرد: استخدام در آموزش و پرورش به سه طریق امکانپذیر است؛ یک روش از کسانی است که دیپلمه هستند و در کنکور شرکت می کنند و این افراد در گزینههایشان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را انتخاب می کنند؛ افرادی که پذیرفته میشود، استخدام شده و بعد از یک دوره چهار ساله به عنوان معلم در خدمت آموزش و پرورش قرار می گیرند.
وی افزود: یک عدهای از طریق ماده ۲۸ اساسنامه یعنی از لیسانس و بالاتر جذب میشوند؛ به این شکل که هر ساله فراخوانی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی داده میشود و همه کسانی که علاقهمند هستند تا در آموزش و پرورش کار کنند، در رشتههای تحصیلی و منطقه مورد نیاز در آزمون شرکت میکنند و اگر پذیرفته شدند یکسال دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان میبینند و بعد به جمع معلمان ما می پیوندند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخشی هم از طریق تبدیل وضعیت به استخدام آموزش و پرورش در میآیند؛ این مورد برای کسانی است که قبل از سال ۹۲ با ما کار کردند یعنی قانون آموزشیار، مربی پیشدبستانی، آموزش دهنده و حقالتدریس را تعیین تکلیف کرده است؛ این افراد حدوداً ۸۸ هزار نفر هستند که ۲۵ هزار و ۷۰۰ نفر در اوایل همین سال تعیین تکلیف شدند. ۳۰ هزار نفر در یکی دو هفته اخیر ابلاغ شده که تعیین تکلیف شوند و مابقی در طی ماههای آینده پیگیری شده و تعین تکلیف میشوند.