به گزارش آدینه پرس: حسن داداشزاده، مدیر پایانه مرزی جلفا، اعلام کرد که این پایانه از سال ۶۹ آغاز به کار کرده و از سال ۷۷ به صورت ۲۴ ساعته فعالیت میکند. وی با اشاره به افزایش تردد مسافران در دهه ۸۰، گفت: «در آن زمان، روزانه حدود ۱۲۰۰ نفر مسافر از این پایانه عبور میکردند، اما اخیراً به دلیل شرایط مختلف، شاهد کاهش تردد هستیم.»
داداشزاده افزود: «همچنین در حال حاضر، حدود ۱۰ دستگاه اتوبوس در مسیر ترانزیت رفت و برگشت فعال هستند که تقریباً ۵۰۰ نفر مسافر را جابجا میکنند. از سال ۷۵، تردد بار نیز در این پایانه آغاز شده و در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون از این مرز عبور میکنند.»
وی با افتخار به امنیت بالای مسیر ترانزیت اشاره کرد و گفت: «مسیر ترانزیت ما بسیار امن است و کریدور جلفا-نخجوان-ترکیه به عنوان یک مسیر مهم شناخته میشود.»
مدیر پایانه مرزی جلفا به محدودیتهای ناشی از پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: «پس از کرونا، مرز باکو به شدت محدود شده و تا ژانویه فقط دانشجویان قادر به تردد هستند.»
داداشزاده همچنین در مورد چالشهای موجود در توسعه پایانهها گفت: «فرایند تصویب طرح بازنگری شده و در مرحله پایانی است.
وی به تونلهای در دست ساخت جلفا به نوردوز اشاره کرد و گفت: این تونل ها تکمیل کننده کریدور ارس است، با باعث دو بانده شدن این مسیر شده و کاهش تصادفات در این جاده می شود.
پایانههای مرزی مکانهای ژئوپلتیک هستند و نیازمند توجه ویژهای هستند.»
این اظهارات نشاندهنده عزم مسئولان برای ارتقاء زیرساختهای مرزی و تسهیل تردد کالا و مسافر در منطقه است.







