به گزارش آدینه پرس به نقل از برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفتوگو با موضوع تبیین و بررسی دیپلماسی عزتمند مبتنی بر مکتب سیاسی امام حسین (ع) و با حضور محمدمهدی مؤمنیها کارشناس مسائل بینالملل به روی آنتن رفت.
محمدمهدی مؤمنیها با بیان اینکه در مکتب دینی، اولویتها از اهلبیت سرچشمه میگیرند، گفت: قیام امام حسین (ع) یک مسئله ارزشمند برای همه مردم است و عملاً نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس همین مکتب فعالیت میکند.
* در حوزه دیپلماسی باید مکتب امام حسین (ع) را ملاک رفتار خود قرار دهیم
وی با تأکید بر اینکه در حوزه دیپلماسی باید مکتب امام حسین (ع) را ملاک رفتار خود قرار دهیم، اظهار کرد: در هر حرکتی در حوزه دیپلماسی باید حفظ عزت مسلمین اولویت باشد و این شاخص اصلی و مهم دیپلماسی مبتنی بر مکتب امام حسین است.
این کارشناس مسائل بینالملل دیپلماسی را عرصه گفتگو و تعامل با جهان دانست و تصریح کرد: اگر شیوه تعامل در حوزه دیپلماسی بهگونهای باشد که عزت نظام و کشور حفظ شود بر پایه رفتار اهلبیت است و طبیعتاً ارزشمند خواهد بود.
وی درعینحال بیان کرد: اگر دیپلماسی صرفاً باهدف برقراری رابطه و بدون درنظرگرفتن جوانب آن صورت بگیرد، قاعدتاً ارزشمند نیست زیرا در مکتب سیاسی امام حسین (ع)، تعامل زمانی ارزش دارد که کرامت انسانی و دینی لطمه نخورد.
*بزرگترین درسی که امام حسین به انسانها داد، درس آزادی و آزادگی است
مؤمنیها در مصاحبه با رادیو گفتوگو به اصل آزادی اشاره کرد و یادآور شد: بزرگترین درسی که امام حسین (ع) به انسانها داد، درس آزادی و آزادگی است. اگر رفتار انسانها در عرصه دیپلماسی بر اساس آزادی و آزادمنشی باشد، میتوانیم ادعا کنیم پیرو اهلبیت هستیم.
وی احترام متقابل را از ارکان دیپلماسی در عرصههای مختلف عنوان کرد و افزود: اگر در عرصه تعامل با جهان احترام ملتها را حفظ کردیم و دولتهای دیگر نیز احترام ملت ایران را حفظ کردند، قاعدتاً این ارتباط دارای ارزش است و در غیر این صورت اساس تعامل دچار مشکل است.
مؤمنیها ضمن تصریح بر ضرورت حفظ عزت و آزادی بهعنوان دو رکن دیپلماسی، عنوان کرد: در کنار این رکن اصلی، باید منافع ملی را نیز حفظ کنیم. در حقیقت رابطه صرف و بدون هدف حتی اگر با حفظ عزت و آزادی همراه باشد، اهمیت زیادی ندارد و باید منافع کشور و جامعه را حفظ کرد.
وی تعارض و درگیری را آخرین مرحله در تقابل با دشمن عنوان و اظهار کرد: امام حسین (ع) هم حتی تا لحظه آخر به دنبال جنگ نبود اما درعینحال هیچگاه با یزید هم بیعت نکرد. حضرت در مواجه با سپاه عمر بن سعید قصد بازگشت داشتند اما وقتی راه بازگشت را بیعت با یزید اعلام کردند، زیر بار زور نرفتند و در مقابل هجوم سپاه دشمن ایستادند؛ بنابراین با اینکه هیچگاه نباید به دنبال جنگ باشیم اما درعینحال نباید زیر بار حرف زور برویم حتی اگر منجر به هجوم دشمنان شود.