به گزارش آدینه پرس، آیین تودیع و معارفه روسای دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی و ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر بهصورت جداگانه و با حضور هیئت رئیسه دانشگاه تبریز به انجام رسید.
دکتر محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز، در مراسم تودیع و معارفه رؤسای دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی گفت: این مراسم فقط برای تودیع و معارفه نیست، بلکه فرصتی است تا دیدگاهها، نظرات و دغدغههای اساتید و کارکنان دانشکدهها را بشنویم.
وی با تأکید بر این نکته افزود: هدف ما این است که با پشتیبانی هدفمند و حمایت همهجانبه از دانشکدهها، مسیر توسعه و پیشرفت مستمر آنها را هموار سازیم و در این راه، گامهای مؤثری برای ارتقای جایگاه علمی و آموزشی دانشگاه برداریم.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه سخنان خود با اشاره به فرآیند انتخاب روسای جدید دانشکدهها اظهار داشت: در گذشته، این انتخابها بهصورت مستقیم انجام میشد که البته مشکلاتی را به همراه داشت و نتایج مطلوبی به دنبال نداشت. اما این بار، با رویکردی نوین و غیرمستقیم، گزینش افراد بر اساس رأی اعتماد همکاران، توانمندیها و شایستهسالاری صورت میگیرد تا مسئولیتها به دست افراد لایق و با حمایت جمعی سپرده شود تا اینکه شایستگان با پشتوانهای محکم و عادلانه عهدهدار این مسئولیت شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر، دانشکدهها از حضور افراد توانمند و شایستهای برخوردارند که بهعنوان منابعی ارزشمند تلقی میگردند؛ لذا شایسته است از این ظرفیت برجسته بهمنظور توسعه و تقویت زیرساختهای دانشکدهها و در نهایت، ارتقای جامع و نظاممند سطح علمی و اجرایی دانشگاه بهرهجویی نماییم.
دکتر اعلمی با تأکید بر نقش همفکری، همافزایی و وحدت در موفقیت و پیشرفت دانشکده، خاطرنشان کرد: با تکیه بر همدلی، برادری و حرکت همسو با شعار دولت وفاق و همدلی، میتوان گامهایی استوار و مؤثر در مسیر اعتلای دانشکدهها و دانشگاهها برداشت و آیندهای روشن برای آموزش عالی رقم زد.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: ما نیز به سهم خود و در حد توان، از شما حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر دانشکدهها باشیم و این مسیر توسعه با گامهایی استوارتر پیش رود.
وی در ادامه از رؤسای دانشکدهها درخواست کرد تا با تدوین برنامهریزیهای دقیق و هدفمند در حوزههای آموزشی و پژوهشی، همسو با برنامههای کلان و راهبردی دانشگاه، گامهایی استوار و مؤثر در راستای حفظ اعتبار و آبروی دانشگاه بردارند و جایگاه این نهاد علمی را بیش از پیش ارتقا دهند.
رئیس دانشگاه تبریز تأکید کرد: جذب دانشجو در دانشکدهها باید با دقت و بر اساس ظرفیتها و زیرساختهای موجود صورت گیرد و همراستا با نیازهای واقعی جامعه و صنعت برنامهریزی شود.
وی در ادامه هشدار داد: بهویژه در پذیرش دانشجویان خارجی، نباید تحت هیچ شرایطی کیفیت فدای کمیت شود؛ زیرا چنین رویکردی میتواند جایگاه علمی دانشگاه را تضعیف کرده و روند ارتقای سطح آن را با چالشهای جدی مواجه سازد.
دکتر اعلمی تأکید کرد که دانشجویان بینالمللی، سفیران علمی و فرهنگی کشور به شمار میروند. از این رو، روسای دانشکدهها باید با جدیت بکوشند تا این دانشجویان با عملکرد علمی برجسته، کیفیتی ممتاز و شایستگیهای درخور، فارغالتحصیل شوند. این امر نه تنها به حفظ و ارتقای اعتبار علمی دانشگاه تبریز کمک میکند، بلکه جایگاه آن را در عرصههای جهانی نیز مستحکمتر خواهد ساخت.
در این مراسم، دکتر یوسف ادیب، رئیس پیشین دانشکده، گزارشی از فعالیتها و دستاوردهای چهارسالۀ خود ارائه نمود و سپس، دکتر رحیم بدری گرگری، رئیس جدید دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، برنامههای خود را برای ارتقای علمی و آموزشی دانشکده بهصورت مختصر تشریح کرد.
همچنین در آیین تودیع و معارفه روسای دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دکتر حمیدرضا مرآثی، رئیس پیشین این دانشکده، گزارشی جامع از روند فعالیتها و دستاوردهای دوران تصدی خود ارائه کرد و در ادامه دکتر اصغر رنجبری، رئیس جدید دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، به بیان برخی از برنامهها و راهبردهای خویش در راستای رشد، توسعه و تعالی جایگاه علمی و آموزشی این دانشکده ارایه نمود.
لازم به ذکر است؛ طرح، تبیین و ارزیابی دیدگاهها، نظرات و پیشنهادات اساتید و کارکنان پیرامون برخی موانع و چالشهای پیش روی دانشکدهها در مسیر توسعه و تعالی، از جمله موضوعات برجستهای بود که در این آیینها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این دو جلسه با حضور هیأت رئیسه و با هدف شناسایی جامع و دقیقتر مسائل موجود و ارائه راهحلهای مؤثر و کارآمد به منظور رفع این چالشها برگزار گردید.






