به گزارش پایگاه خبری آدینه پرس، عنصر اصلی و پایه ای روابط عمومی هر سازمان نگرش و نوع نگاه عموم و مخاطبان ویژه آن سازمان است. برای دستیابی به یک طرز تلقی و برداشت درست و مثبت از سازمان مهمترین وظایف روابط عمومی ها برقراری و توسعه شبکه های ارتباطی از جامعه به مدیریت و بالعکس به منظور رسیدن به اهداف؛ پی بردن به خواست ها, میزان توقعات و انتظارات مردم و مشخص ساختن اولویت ها، پی بردن به انتقادات مردم از برنامه ها و عملکردها و تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی به منظور ارائه به مسئولان به منظور تصمیم گیری های درست و انجام اقدامات مقتضی، بهره گیری از نظرات و راه حل های پیشنهادی مردم به منظور حل مشکلات و نارساییهای موجود، تکمیل فرایند اطلاع رسانی به مردم و کارکنان از طریق ایجاد شبکه های ارتباطی میان فردی, گروهی, محلی و منطقه ای، ایجاد و توسعه شبکه های دریافت پیشنهادها و شبکه های پاسخگویی به سئوالات عموم و مخاطبان ویژه، شناخت و پیگیری شایعات و تجزیه و تحلیل علت پیدایش آنها و شناسایی راه های مقابله با آن و ارزیابی میزان موفقیت عملکردها در رابطه با مشارکت مردم است.
سامانه یکپارچه ارتباط مردمی سازمان دامپزشکی کشور (سیام) تحت مدیریت روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور راه اندازی شده است. سامانه سیام سامانه الکترونیکی است که برای ارتباط مستقیم عموم مردم با تمامی اجزای سازمان دامپزشکی کشور طراحی شده است. این سامانه به منظور ایجاد پل ارتباطی دو طرفه بین بهره برداران، متقاضیان و مدیران به صورت هوشمند و کارا طراحی شده تا در هر لحظه شنونده نظرات، مشکلات، انتقادات، پیشنهادات و پاسخگویی به نیازهای متفاوت مردم عزیز کشورمان باشد.
اجزای تشکیل دهنده سامانه یکپارچه ارتباط مردمی سازمان دامپزشکی کشور (سیام )، زیر سامانه 1512، زیر سامانه گفتگو برخط، زیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، زیر سامانه تکریم ارباب رجوع، زیر سامانه پیامک و زیر سامانه پاسخگویی مردمی به شکایات ( سوت زنی ) است.
برخی از ویژگی های سامانه سیام که می توان به آنها اشاره کرد: ثبت اینترنتی درخواست ملاقات حضوری با ریاست محترم سازمان یا سایر مسئولین سازمان است که سامانه یکپارچه الکترونیکی سیام به منظور فراهم کردن اجرای بهینه خدمات رسانی برای تمامی اقشار جامعه و نیز بیان درخواست، مسائل و مشکلات با بالاترین مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور طراحی شده است. این سامانه با ایجاد درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی، امکان تعیین وقت و ملاقات با مسئولین سازمان را میسرمی کند. همچنین مدیریت صحیح اطلاع رسانی ، اخذ نظرات و گزارشات مردمی از دیگر ویژگی این سامانه است. سامانه یکپارچه الکترونیکی سیام با جمع آوری نظرات مردمی، انتقادات سازنده و ارائه پیشنهادات و تجزیه و تحلیل آنها و ارائه بسته گزارشی هوشمند به مسئولین در جهت رفع موانع موجود، رسالت خود را به سر انجام می رساند. ارائه دیدگاه درست از مشکلات هم یکی دیگر از ویژگی های سیام است. با اخذ نظرسنجی و صحت سنجی آن از عملکرد زیرمجموعه های ستادی و استانی داده ها را جمع آوری ، جمع بندی و تدابیر موثر برای رفع مشکلات را اجرایی می کند. پیگیری هم از ویژگی های این سامانه است. متقاضی با ایجاد پوشه شخصی مختص به خود در سامانه و با توجه به فرآیند پیش بینی شده در هر مرحله از کار ، پیگیری روند کار را امکان پذیر می کند . از دیگر ویژگی های سیام، شفافیت ارزیابی است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با شرکت در نظرسنجی می توانند نظر خود را به نحوه خدمت و رضایت مندی از روند صدور مجوز ابراز نموده که این امر باعث شفافیت ارزیابی می شود.