به گزارش آدینه پرس، فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی مدارس استان ضمن قدردانی از تلاش های فرماندار تبریز و روسا و مدیران نواحی پنجگانه این شهرستان گفت: امروزه با توجه به افزایش جمعیت در کلانشهر تبریز، نیاز به مدارس بیشتر برای کاهش تراکم در مدارس موجود و افزایش بهره وری در تعلیم و تربیت، بیش از پیش احساس می شود.
وی افزود: مدرسه، رکن اصلی تربیت یک فرد اجتماعی برای جامعه است و در این امر باید همه ی دستگاه ها و ارگان ها و نهاد ها دست در دست هم برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت و کاهش مدارس غیرمستحکم در کلانشهر تبریز گام بردارند به طوری باید تمامی ارگان ها تسهیلگر امور برای آموزش و پرورش باشند.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبات استاندار محترم و فرمانداری تبریز، باید دست در دست هم تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۵۹ کلاس درس در شهرستان تبریز احداث کنیم تا از مشکلات آموزشی در این شهرستان بکاهیم؛ بنده و همکارانم در اداره کل نوسازی مدارس استان همواره به مثابه گذشته، این موضوع را به جد پیگیر خواهیم بود و از شما عزیزان هم در جذب خیرین و اعتبارات دولتی و مابقی امور مربوط به آموزش و پرورش و شهرداری و … یاری می طلبیم.
وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم تا بتوانیم با همت جمعی، آینده ی خوبی را برای آینده سازان و فضاهای آموزشی شهرستان تبریز رقم بزنیم.
داود گرشاسبی، فرماندار شهرستان تبریز نیز در ادامه با بیان اینکه برداشتن قدمهای موثر در راستای تعلیم و تربیت، افتخاری برای ما مسئولان است، گفت: نگاه ایجابی و مثبت داشتن به این حوزه میتواند بسیاری از مسائل را برطرف کند. نگاه به آموزش و پرورش، نگاه فرهنگسازی و آیندهسازی بوده و باید نگاه تسهیلگری به این مجموعه داشت.
وی ادامه داد: دستگاه تعلیم و تربیت، ابزار توسعه رشد موفقیت در جامعه بوده و یک ساخت و دستگاه نیست و اگر چنین نگاهی به این مجموعه داشته باشیم به جایگاههای برتر در حوزه تحقیق و پژوهش و آموزش و پرورشردست خواهیم یافت. باید رویکرد خود را تغییر داده و نگاهی متعاملانه در خودمان ایجاد کنیم و در این صورت نیز نسل تربیت یافته آینده هم متعامل خواهند شد. باید جدا از منافع حزبی، گروهی، قشری، مبتنی بر منافع کلان شهری، استانی و ملی به صورت تعاملی پیش رفت.
فرماندار شهرستان تبریز با برشماری ویژگیهای افراد تعاملی، گفت: افراد متعامل دارای روابط بین بخشی و فرابخشی، مسئولیتپذیر، دارای قدرت شناخت پدیدهها و قدرت تعامل با پدیدهها هستند و آموزش و پرورش میتواند با هنرمندی این توانمندی را به نسل آینده انتقال دهد. هر چه با علل ظهور و بروز پدیدهها آشنا باشیم، راحتتر تصمیم میگیریم، در جامعه تغییر رویکردهایی اتفاق افتاده است که آموزش و پرورش باید خودش را با آن همسان کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش جایگاه تبریز در تغییرات و تحولات عصرهای گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: به دلیل نگاه سلبی جامعه و افتراق در تعاملات نتوانستهایم تبریز را رو به جلو ببریم. تبریز نیازمند اصلاح تغییر رویکرد و نگاه به رویکردها است.
گرشاسبی در ادامه متذکر شد: نیازمند مساعدتهای تسهیلگرانه آموزش و پرورش، مجمع خیران و دستگاههای همکار در این زمینه هستیم.
وی در ادامه با اشاره به تکلیف قانونی شهرداری در خصوص سرویس رایگان کودکان استثنایی، اظهار کرد: این افراد، پناهگاهی جز اجتماع ندارند. قانونگذار این تکلیف قانونی را بر عهده شهرداری قرار داده و این نهاد باید خود را مکلف به پرداخت خودکار این مبلغ بداند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش بر لزوم احصا مدارس با بیش از سه دهه عمر و تخریبی شهرستان تبریز و سپس پای کار آوردن خیران، تاکید نمود.
فرماندار شهرستان تبریز در ادامه با بیان اینکه نماد برای ما مهم است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس باید شیوههای تربیتی را بازتعریف کرده و نسل حاضر را با شیوههای تربیتی جدید و نوین با توحه به اقتضائات و شرایط زمان، تربیت کنیم.