به گزارش پایگاه خبری آدینه پرس، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان شرقي در اين سمينار گفت: بار اصلي جهاد تبيين در دستگاهها بر دوش روابط عموميها است.
تراب محمدي افزود: روابط عموميها بايد بتوانند با ابتکار عمل و ظرافت، همه ابعاد و وجوه خدمات نظام اسلامي را به گوياترين شکل نشان داده و پل ارتباطي موثري ميان مردم و مسئولان ايجاد کنند.
وي سرمايه اجتماعي را مهمترين مولفه براي موفقيت عملکرد هر دستگاه نهادي دانست و افزود: اگر دستگاه و نهادي از سرمايه اجتماعي و محبوبيت مردمي برخوردار باشد مسير اجراي تصميمات و جلب حمايت براي پيشبرد سياستهايش هموار خواهد بود.
محمدي با اشاره به خدمات کمنظير نظام جمهوري اسلامي به مردم ازجمله دسترسي دورافتادهترين نقاط کشور به خدمات عمومي، گفت: روابط عموميها بايد اين خدمات را به شکل هنرمندانه و ظريف به مردم بيان کنند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اهميت اميدآفريني در جامعه خاطرنشان کرد: دشمنان ايران اسلامي در تمام جبهه ها در مقابل عظمت و ايستادگي مردم هميشه در صحنه و انقلابي دچار شکست شده اند و اقدامات خصمانه خود را معطوف تخريب خدمات و کارآيي نظام و افزايش غيرواقعي سطح توقعات شهروندان کرده اند.
وي، ارتباط گسترده و تعامل دوسويه روابط عموميها با گروه هاي مرجع و رسانه ها را با اهميت دانست و خواستار ايجاد زمينه حضور و ارتباط مسوولان دستگاهها با گروه هاي مرجع و رسانه ها شد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان شرقي همچنين به نقش روابط عموميها در ورود اطلاعات به دستگاهها و دريافت بازخوردها اشاره کرد و گفت: روابط عمومي کارا و موثر سعي مي کند مجراي مناسبي براي ورودي مطالبات و تقاضاها به داخل ساختار اداري باشد و در کنار آن بايد بتواند با استفاده از شيوه هاي مختلف بازخورد تصميمات و خروجي هاي سيستم را به بدنه مديريت دستگاه منتقل کند که اين امر به تصحيح خطاها و تقويت تصميمات صحيح کمک مي کند و نتيجه آن در افزايش کيفيت بهره وري و رضايت مندي از عملکرد دستگاه خود را نشان مي دهد.
رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان شرقي نيز در اين سمينار گفت: روابط عمومي در احصا روابط معنوي انساني و ارتباط با رسانه ها در مجموعه هاي خصوصي و دولتي جايگاه بي بديلي دارد.
صابر پرنيان با بيان اينکه روابط معنوي انساني نتوانسته همسان با پيشرفت تکنولوژي و فضاي ديجيتالي رشد کند، گفت: اينجا وظيفه روابط عمومي براي ايفاي نقش در ارتقا جايگاه مجموعه هاي دولتي و خصوصي بي بديل است.
وي با تاکيد بر اينکه بخش خصوصي و کارخانجات بزرگ بايد اهميت بيشتري به موضوع روابط عمومي قائل باشند، گفت: متاسفانه همچنان شاهد اين هستيم که مجموعه هاي بزرگ و کوچک داراي روابط عمومي نيستند و همين موضوع سبب مشکلات بزرگي شده است.
پرنيان با اشاره به اينکه روابط عمومي نه تنها در رفع موانع توليد و کمک به رشد گسترش کسب و کارها مي تواند ايفاي نقش کند، افزود: نقش روابط عمومي در ارتباطات نيز قابل چشم پوشي نيست و ارتباط با رسانه ها بايد قوت بگيرد تا استان تراز اول در حوزه معيشت و قطب درخشان فضاي اقتصاد شود.
استاد علوم ارتباطات و روابط عمومي نيز در اين سمينار با بيان اينکه تشريفات يک قدم تفاوت و بيشتر بودن است، افزود: تشريفات به معناي توجه و احترام بيشتر است و موجب تقويت ارتباطات سازماني مي شود.
احمد يحيايي ايله اي با تاکيد بر اينکه ارتباطات غيرکلامي موثرتر از ارتباطات کلامي است، گفت: دليل اين تاثير اين است که ارتباطات غيرکلامي زودتر شروع مي شود و ماندگارتر و به ياد ماندني تر است.
وي با اشاره به اين که تشريفات رسمي ترين و محترمانه ترين شکل رفتار انساني است، افزود: در تشريفات بايد بايدهاي اخلاقي، بايدهاي ادبي و بايدهاي حقوقي مورد توجه قرار گيرد.
يحيايي ايله اي با تاکيد بر اينکه تشريفات به معناي تجملات نيست، گفت: تشريفات به معناي آداب داني است و کمک ميکند تا ارتباطات برون سازماني بهتري شکل بگيرد.
وي اظهار کرد: تشريفات، ابزار اقتدار سازماني و رفتار مثبت سازماني است و آموختن آن نه تنها براي مذاکرات و مراودات بين المللي الزامي است بلکه مي تواند رفتار سازماني مديران و کارکنان يک سازمان با همديگر و همچنين با مشتريان و ارباب رجوع را متعادل سازد.
مشاور و مدرس روابط عمومي کشور بيان کرد: در سطح بين المللي، تشريفات چهره آشکار و زبان ديپلماسي است نه به معناي تجمل گرايي و در سطح روابط عمومي يک سازمان؛ تشريفات، ديپلماسي ارتباطي است که مي تواند بنيان آرامش سازماني و تفاهم با مخاطبان سازمان قرار گيرد.
يحيايي ايله اي با اشاره به اينکه احترام، قانون طلايي تشريفات است، گفت: تشريفات سه دسته بايد را شامل مي شود که بايستي در انجام فعاليتهاي سازماني مورد تاکيد قرار گيرد: بايدهاي اخلاقي (مثل تواضع، بردباري و…)، بايدهاي ادبي (احترام به آداب و رسوم) و بايدهاي حقوقي (رعايت قوانين، قراردادها و توافق ها).
وي ضمن معرفي تشريفات به عنوان هنر ارتباطات مثبت و همزيستي پايدار، بر استفاده درست از کلمات فاخر و محترمانه و ارتباطات غيرکلامي همچون آراستگي و زبان بدن در تشريفات، تاکيد کرد که با بکارگيري تشريفات مي توانيم فرهنگ سازماني را تقويت کنيم.
يحيايي ايله اي مولف کتاب «تشريفات مديران» گفت: تشريفات مديران سازمان ها از جمله مهمترين مقوله هاي تشريفات است که در تمامي سازمان ها بطور حتم جدي گرفته مي شود و مورد تاکيد و تاييد مديران عالي رتبه سازمان هاست. زيرا آداب داني مديران کمک مي کنند تا ارتباطات برون سازماني بهتري شکل بگيرد، مشتريان احساس بهتري نسبت به سازمان داشته باشند و امتيازات بيشتري در معاملات و مذاکرات کسب شود.
وي افزود: تشريفات مديران علاوه بر الزام سازماني، يک الزام اخلاقي نيز است. مديران بايستي بياموزند که اخلاق زيربناي رفتار سازماني است و رفتارهاي درست و کارآمد تشريفاتي در جلسات و مذاکرات و مراودات تبلوري از اخلاق فردي و سازماني است.
يحيايي ايله اي توضيح داد: هر چند در زمينه تشريفات مديران تاکنون در ايران مفاهيم علمي و ادبيات کاربردي توليد نيافته است اما بسياري از سازمان ها داشتن الزامات و استانداردهاي مرتبط با اين موضوع را يک نياز حياتي براي مذاکرات، مراودات و ارتباطات درون سازماني و البته بطور خاص و ويژه برون سازماني مي دانند.
وي بيان کرد: کتاب تشريفات مديران، براي کمک به مديران مشتاق يادگيري رفتار تشريفاتي تدوين شده است و به مديران، راهکارهاي تشريفاتي را نشان مي دهد و کمک مي کند تا هوش تشريفاتي خود را براي بهبود روابط سازماني به کار گيرند.
گفتني است اولين سمينار تخصصي «مديريت تشريفات» به همت انجمن روابط عمومي آذربايجان شرقي و همراهي شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان و مشارکت روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي، در قالب يک دوره آموزشي و با حضور مقامات استاني و 300 تن از مديران و فعالان عرصه روابط عمومي و رسانه در محل سالن شمس نمايشگاه بين المللي تبريز برگزار شد، به مناسبت هفته معلم از احمد يحيايي ايلهاي به عنوان استاد نمونه روابط عمومي در سطح کشور تجليل شد.
احمد يحيايي ايلهاي مولف شانزده جلد کتاب علمي و کاربردي در زمينه ارتباطات و تشريفات است و آثاري چون اصول و آداب تشريفات، مديريت تشريفات، تشريفات هتل و استانداردهاي تشريفات از جمله تاليفات وي در زمينه تشريفات محسوب ميشود که در يازدهيمن سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي به عنوان مولف برتر 60 سال اخير روابط عمومي ايران انتخاب شد و تاکنون شش جلد از تاليفات وي به عنوان کتاب سال روابط عمومي برگزيده و معرفي شده است.