آدینه پرس:لیدا قربانی مقدم– آب به عنوان یک کالای بدون جایگزین ، نقش مهمی در توسعه صنعتی ، اجتماعی و سیاسی دارد. رشد جمعیت ، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع و افزایش مصرف از مولفه هایی هستند که آب قابل دسترس را همواره تحت تاثیر قرار می دهند ، از سوی دیگر ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک ونیمه خشک زمین و مستعد بودن برای خشکسالی های متمادی ونیز بارندگی اندک وتوزیع نامناسب آب درمرحله ورود به کم آبی شدید قرار گرفته است .
به نظر می رسد اگر رسانه ها بخواهند رسالت و نقش خودرا آن طور که کارشناسان و صاحب نظران وسایل ارتباط جمعی در زمینه نظارت بر محیط و ارایه آموزشهای لازم به مردم برشمرده اند ، به طور خاص در بهره برداری پایدار از منابع آب به درستی ایفا نمایند ، باید به شکل ویژه ، مستمر و گسترده به موضوعات زیر پرداخت نمایند:
آب و توسعه پایدار ، بررسی رابطه حقوق شهروندی و حق دسترسی همگان به آب سالم و بهداشتی ، صیانت از آبهای زیر زمینی به عنوان منابع استراتژیک و متعلق به نسل های آینده ، ارتقای سواد آبی برنامه ریزان ، سیاست گذاران و آحاد مختلف مردم،
آموزش شهروندان در خصوص رابطه آب و شاخص های توسعه انسانی ، معرفی وارایه تجربیات بین المللی در زمینه صرفه جویی مصرف آب در بخشهای مختلف شرب ، صنعت ، محیط زیست ،کشاورزی ، تبیین نقش و جایگاه زنان خانه دار و بهره برداران کشاورزی در صرفه جویی آب ، برجسته سازی نقش نخبگان وگروه های مرجع در فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب ، آموزش به مردم درباره لزوم رعایت حریم و بستر رودخانه ها به عنوان شریانهای آبی ، اطلاع رسانی در خصوص طرح های توسعه منابع آب شامل سدها ، طرح های انتقال آب و شبکه های آبیاری وزهکشی ،احترام به محیط زیست و رعایت حقابه تالابها و دریاچه ها و…..
البته می توان به این فهرست ، عناوین دیگری هم افزود ، به نظر می رسد چنانچه امکانات و منابع رسانه ای کشور ، به طور پیوسته و دایمی توجه خود را به موضوعات فوق متمرکز نمایند، می توان به آینده بهره برداری از منابع آب به کمک رسانه ها خوش بین بود.