اما فکر کردید که این سرمایه را از کجا و چطور جذب کنید؟
در این قسمت میخواهیم راجع به یکی دیگه از مسائل مهم دنیای استارتاپها صحبت کنیم، جذب سرمایه!
فرض کنید ایده ناب و جالبتان را پیدا کردید، طرح کسب و کارتان را نوشتید، نمونه اولیه محصول یا خدمتتان را هم به بازار ارائه کردید یا حتی به سود نیز رسیدید .
اما از اینجا به بعد سرمایه ای میخواهیم که این کسبوکار را راه بیندازیم و بزرگش کنیم
خب رسیدیم به سوال اصلی … این سرمایه را از کجا تامین کنیم؟!
اکثر افراد وقتی میخواهند کسبوکارشان را راه بیندازند ، زمانی که به مرحله حساب و کتاب هزینهها میرسند به سرمایه شخصیشان فکر میکنند و روی پساندازشان حساب باز میکنند و با روش بوتاسترپ کسبوکارشون را جلو میبرند
باید حواسمان باشد این راه پر از فراز و نشیب است و در نتیجه ریسک بالایی نیز دارد.
اما مزیتی هم دارد و آن آین است که اداره کارها فقط به دست خودمان است و از دخالت سرمایهگذارها خبری نیست! از طرف دیگر اگر خدایی نکرده شکست خوردید، به بقیه بدهی ندارید.
شراکت
راه دیگری که میتوانید برای توسعه کسبوکارتان سرمایه جذب کنید، شراکت است، شراکت با شرکتهای بزرگ! این کار مزایای زیادی برای یک استارتاپ دارد مانند استفاده از منابع، مشتریان، محصولات و نام تجاری آن شرکت.
اما این کار ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد کند مثلا مثل قبل بر کارهایشان کنترل نداشته باشند یا فرهنگشان با فرهنگ آن شرکت سازگار نباشد! پس قبل از شراکت تحقیقاتتان را کامل کنید!
نوع دیگری از شراکت نیز هست و آن هم شراکت با افرادی است که تخصص یا سرمایه مورد نظر شما را دارند. با این کار شما دو نشان زدید . هم تیمتان را تشکیل دادید و هم به چیزهایی که مورد نیازتان است رسیدید
وام و کمکهای دولتی
راه دیگر برای تامین سرمایه ، گرفتن وام است. یعنی شما میتوانید به بانکها، موسسههای مالی، سازمانهای دولتی و انجمنهای کسبوکار کوچک درخواست وام بدید . اما برای این باید طرح کسبوکارتان و یک نسخه از پیشبینیهای مالی و برنامه کسبوکارتان را ارائه بدین. البته کسبوکار شما هم باید به مرحلهای رسیده باشد که آنها بتوانند عملکردش را ارزیابی کنند و بر اساس آن به شما اعتبار تخصیص دهند.
این را هم باید در نظر بگیرید که گرفتن کمکهای دولتی یا وام ریسک بسیار بالایی دارد چون استارتاپ با یک عدم اطمینان همراه است و سوددهی آن خیلی مشخص نیست و استارتاپهایی که در شروع کار وام میگیرند ممکن است با مشکل بازپرداخت مواجه شوند و به کلی شکست بخورند. بنابراین بهتر است که در مرحله شروع به سراغ وام نروید و در مراحل بعدی که به ثبات بیشتری رسیدید و برای توسعه بیشتر به سرمایه نیاز داشتید از وام استفاده کنید.
شتاب دهندهها و مراکز رشد
شتابدهنده ها و مراکز رشد میتوانند روشهایی عالی برای توسعه کسبوکارها باشند چه از لحاظ مالی وچه از لحاظ ارائه خدمات و …. . در هر دوی اینها مدت زمان مشخصی برای استارتاپها در نظر گرفته میشه تا زیر نظر افراد متخصص رشد کنند و اعضای تیم اون استارتاپ مهارت های لازم رو هم یاد بگیرن. شتاب دهندهها بیشتر از مراکز شد کمک های مالی به استارتاپ ها میکنند اما درصدی از سهام رو در قبال کمکهای مالی دریافت میکنند.
سرمایهگذار خطر پذیر
سرمایهگذاران خطرپذیر در ازای دریافت سهام اقدام به سرمایهگذاری روی استارتاپها میکنند. معمولا بسیاری از سرمایه گذاران خطرپذیر جهت تضمین مسیر رشد استارتاپها، نیروهای متخصصی برای ارائه راهنمایی به آنها در اختیار دارند، از این رو اگر تجربه چندانی برای راهاندازی کسبوکار ندارید این مورد میتواند تا حدی به شما کمک کند.
اما باید این را هم در نظر داشته باشید که سرمایهگذاران خطرپذیر به دلیل اینکه در استارتاپ شما سهامدار هستند به اظهار نظر خواهند پرداخت و حتی ممکن است بخواهند عضوی از تیم خود را به رده بالای مدیریتی شما وارد کنند و کنترل اوضاع را در دست بگیرند.
سرمایه گذاران فرشته
سرمایه گذار فرشته یک سرمایه گذار خصوصی و معمولا یک کارآفرین با تجربه است که از کسبوکارها و استارتاپها حمایت مالی میکنند.
سرمایهگذاران فرشته معمولاً در اولین مرحله توسعه استارتاپ، یعنی زمانی که ایده شما هنوز مورد آزمایش هم قرار نگرفته است سرمایهگذاری میکنند. آنها آماده رویارویی با ریسکهای زیادی هستند. با این حال به شما و قابلیتهای ایده شما اعتماد میکنند و متعهد میشوند که یک مربی و حامی حقیقی برای کسبوکار شما باشند.
سرمایهگذاری جمعی
کراد فاندینگ یا تامین مالی جمعی یکی از روشهای جذب سرمایه برای کسب و کارها و استارتاپهاست که در آن تأمین سرمایه مورد نیاز از طریق جمع آوری کمکهای مالی کوچک از سمت تعداد زیادی از افراد انجام میشود.
سرمایهگذاری جمعی یا کراود فاندینگ یک راه عالی برای شناخت مخاطبان و شناساندن محصولتان به دیگران است. اگر بتوانید در این سرمایهگذاری موفق شوید، پیش از آنکه لازم باشد سرمایهگذاران آینده را به سرمایهگذاری متقاعد کنید، خود را به عنوان یک محصول پذیرفتی در بازار به اثبات رساندهاید.
با استفاده از سرمایهگذاری جمعی میتوانید سرمایه فراوانی جذب کنید و اگر این کار را درست انجام دهید، حتی میتوانید بیش از مقدار لازم سرمایه جذب کنید.
فروغ موسوی