به گزارش آدینه پرس: افزایش مبلغ جرائم و افزایش ایمنی خودروها هر دو امر بسیار ضروری هستند. افزایش مبلغ جرائم تخلفات رانندگی میتواند به عنوان یک ابزار بازدارند برای تخلفات رانندگی عمل کند، اما تنها این اقدام کافی نیست.
اهمیت افزایش استحکام بدنه خودروها و افزایش ایمنی آنها نیز بسیار حائز اهمیت است. خودروهای داخلی باید به گونهای طراحی شوند که در صورت وقوع تصادف، بتوانند جان و سلامتی سرنشینان را حفظ کنند. بنابراین، تلاش برای افزایش استحکام بدنه خودروها و افزایش ایمنی آنها نیز باید به عنوان یک اولویت مهم مدنظر قرار گیرد.
به طور خلاصه، اقدامات برای افزایش مبلغ جرائم و همچنین بهبود استحکام بدنه خودروها و افزایش ایمنی جاده ها باید در نظر گرفته شوند تا شاهد کاهش تصادفات و جلوگیری از جانباختگان حوادث رانندگی شویم.
افزایش ۲.۴٪ تصادفات رانندگی در ایام نوروز
معاون وزیر راه و شهرسازی:
در ایام سفرهای نوروز امسال کل تصادفات ۱۰۲ هزار و ۴۸۶ فقره بوده که نسبت به نوروز ۱۴۰۲ بالغ بر ۲.۴ درصد افزایش را نشان میدهد. متاسفانه ۸۲۸ نفر از هموطنان در ایام نوروز در تصادفات جان خود را از دست دادند.
افزایش مصرف روزانه بنزین
بیشترین سفرها در بازه نوروز از طریق خودروهای شخصی انجام شد، در مجموع در این بازه ۵۳۰ میلیون تردد در کشور اتفاق افتاده و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد که ۱.۶ نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ناوگان عمومی در حوزه اتوبوسهای شهری، راهآهن، هواپیمایی و کشتیرانی استفاده کردند.
آیا افزایش مبلغ جرائم موجب کاهش تصادف می شود
🔹قرار است تا جریمه تخلفات رانندگی افزایش پیدا کند و حتی جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شود بهعنوان مثال جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان میشود همچنین رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیشبینی شده است.
🔹اکثر کارشناسان حوزه تصادفات معتقد هستند که افزایش جرائم رانندگی به ویژه جرائم تخلفات حادثهساز عامل خوبی برای جانباختگان تصادفات است اما کافی نیست! و باید در کنار افزایش جرائم، به ایمنی خودروها و رفع نقاط حادثه خیز هم توجه شود. تا مثلث عامل جان باختگان تصادفات مهار شود.
🔹متاسفانه تا به امروز به دلیل «عدم ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل» بخش بسیار زیادی از مرگ و میرها در تصادفات جادهای و شهری در کشورمان به صورت مستقیم مربوط به همین فاکتور یعنی «ناایمنی خودروها» بوده و این مسئله همواره مورد تایید و تاکید پلیس بوده است.
خودروهای داخلی نمیتوانند جان سرنشینان را نجات دهند.
رئیس پلیس راهور:
🔹اولویت جدی و مهم پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ پیگیری افزایش استحکام بدنه خودروهای داخلی است.
🔹درست است که با افزایش مبلغ جریمه تخلفات حادثه ساز و رفع خطر نقاط حادثهساز در جادهها میتوان شاهد کاهش تصادفات بهویژه جانباختگان تصادفات بود اما نباید فراموش کرد که خودرو باید در تصادفات بتواند جان سرنشینان را حفظ کند.
🔹استحکام بدنه خودرو باید به نحوی باشد که اگر عامل انسانی خطا کرد، بتواند از جان او و دیگر سرنشینان محافظت کند و خودش عاملی برای جان باختن نباشد.