به گزارش آدینه پرس؛ باید بگوییم که در این تعریف انسان محور کلیه فعالیت ها و عامل هر حرکت و هر تحولی در روابط عمومی است از اینکه اندیشه ورزان و فرهیختگان حوزه روابط عمومی ، به عنوان کلیدداران دروازه ارتباط در هزاره سوم با اندیشه انسانها سر و کار دارند ، و با حرفهاي كه گرانيگاه آن مهندسي افكارعمومي، زايش و هدايت نگرشها، فضاسازي و ايجاد مناسبتهاي تازه است ميتواند با پتانسيلهاي قوي در حوزههاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و صنعتي با گشودن راههاي نو و فاصله گرفتن از قالبهاي كهنه بستر حركت سازمانها را به سوي تحقق اهدافشان هموار سازند.می تواند فی نفسه برای متولیان این حرفه موجب غرور و افتخار باشد لکن نباید خود را در حبابهای غرور ببینیم،
روابط عمومی ها باید فراتر از یک شغل و حرفه به خود باندیشند تا بتوانند زمینه های بیان مطالبات اجتماعی رادر افراد جامعه بپرورانند و این مستلزم بلوغ اجتماعی کارگزاران روابط عمومی هاست تا با تامل و تفکر و از طريق انجام فعاليتهايي نظير نوآوري، كارآفريني، استاندارد سازي، مشاوره، پژوهش، توزيع محصولات روابط عمومي و مانند آنها مصداق واقعی روابط عمومی باشیم لذا براي ايجاد چنين زمينهاي در اين حرفه، اعمال سياستهاي حمايتي و تقويت توان انگیزشی اين حوزه قطعا موثر خواهد بود و یکی از سیاست های حمایتی ازاین حرفه” بحث شغل سخت و زیان آور بودن” آن است.
حرفه روابط عمومي يكي از شغلهاي پر تنش و استرس زاست و در جدول رده بندي شغلها ، با توجه به شرح وظایف و مسئولیتهایی که بر عهده این بخش قرار داده شده است يكي از ده شغل پر استرس و سخت دنیا معرفی شده است این موضوع حکایت از سختی کار و چالش های این شغل حساس و پرحاشیه دارد،
حضور روابط عمومي در محيط هاي بحران خيز، پر استرس و خطرناك و مواجهه روزانه در فضاهاي پر سروصدا، پر حرارت، پر ارتعاش، مرتفع و حادثه خيز آثار مخربي بر روح و جسم آنان مي گذارد.
به عنوان فردی که بیش از 35سال به صورت مستمر در حوزه روابط عمومی فعالیت داشته باید اذعان دارم: علیرغم همه تعاریف وتلاش هایی که در مورد اهمیت روابط عمومی و لزوم ارتقاء و تقویت جایگاه این حوزه در کشور اعمال می شود ،روابط عمومی ها امنیت شغلی مستحکمی را برای خود در سازمان هایشان احساس نمی کنند.
مگر می شود از لزوم اطلاع رسانی و اطلاع یابی و رعایت تشریفات و اصول و فنون بیان و تولید محتوا و فضا سازی در مناسبت ها و حتی عقب نماندن از هوش مصنوعی در عصر حاضر سخن به میان آورد و از روابط عمومی ها برای اجرای هر کدام از موارد ذکر شده توقع کار خارق العاده داشت و آنها را بدون تقویت و حمایت وارد میدان کرد ،
فشار ها و استرس های در حین کار باعث آسیب جدی به کارکنان روابط عمومی شده و اثرات مخربي آن بر هيچ كس پوشيده نيست. متاسفانه ناديده گرفتن آثار زيان بار «استرس» به يكي از چالش هاي مغفول روابط عمومی تبدیل شده است بنابراین حداقل انتظار این است برای قرار گرفتن شغل روابط عمومی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور همه فعالان این حوزه تلاش کنند تا ضرورت این تغییر نگرش خوب تبیین شود. باید رایزنی با دولت و مجلس در اولویت برنامه های فعالان روابط عمومی قرار گیرد تا پس از سال ها از مطرح شدن این پیشنهاد بتوان آن را به قانون تبدیل کرد و از سوی دولت و مجلس به عنوان شغل سخت و زیان آور شناخته شود و به این ترتیب، دست اندرکاران این حرفه بتوانند با امنیت خاطر بیشتری به انجام وظایف مهم و مسئولیتهای خطیر خود بپردازند و از حقوق حقه خود بهره مند شوند بدون تردید قرار گرفتن روابط عمومی در ردیف شغل های سخت و زیان آور باعث دلگرمی فعالان این حرفه شده و سبب تغییر نگرش مدیران و جامعه به حوزه روابط عمومی خواهد شد.
ناصر اسگندریان
کارشناس مسئول روابط عمومی ومسئول واحد سرمایه گذاری راه آهن آذربایجان