به گزارش آدینه پرس: فعالان این عرصه ها در جوامعی که سابقه ای دموکراسی و توسعه دارند، با تجربه تر، جا افتاده تر و سازماندهی شده تر هستند. اما در جوامعی که این فعالان هنوز ناشناخته و کم تجربه، منفرد و نحیف هستند شکننده اند. آنچه مسلم است نقش بی بدیلی و مغفول مانده غیر مستقیم این فعالان درعرصه های مختلف فعالیت های قوای مجریه، مقننه و قضائیه و نقش مستقیم در ( نظارت، کنترل، ارزیابی واصلاح روند) می باشد.
در روزهای آتی با انتخابات مجلس شورای اسلامی مواجه هستیم، که متاسفانه مردم ، تجربه خیلی خوش و قابل قبولی را از نمایندگان مجلس تجربه نکرده است.
حتما به اذهان اکثر فعالان چرائی این روند سوال برانگیز شده است و با جوابهای فرافکنانه ای، ذهن و دل وجدان خود را ساکت کرده اند.
سیستم کنترل دائمی اعمال و کردار نمایندگان
در این مقال برآنم از نگاه دیگری با خود کنکاش و دلایل متفاوت تری را طرح نمایم شاید من و تو و ما نیز مقصر باشیم و شاید برای حل مجبور باشیم کاری انجام دهیم. بر این باورم ذاتا انسانها در نقاط مختلف جهان فرق چندانی با هم ندارد مگر بخشهائی از الزامات در انسان برخی رفتارها را به عادت تبدیل می نماید. تقید در برخی از کشورها ناشی از اطلاع حضور سیستم دائمی کنترل و بازخورد است که مجبورا به عادت نیز تبدیل شده است با پذیرش این استدلال لازم می گردد. برای کلیه فعالیتهایمان در جامعه سیستمهائی با سازمان حاوی بخش بازخورد ایجاد نمائیم در نتیجه باید کاندیداهای امروز و نمایندگان فردا را متوجه نمائیم به سیستم کنترل دائمی روی اعمال و کردار خودشان و با ارزیابی تطبیقی و رصد مابین قولهای اولیه و فعالیتها و نتایج اش توسط فعالان همراه شوند، تا شاید بعد چند دوره مداوم تبدیل به عادت و ملکه ذهنی هر کاندیدی بشود و بدین صورت امکان بهبود شرایط ممکن گردد، در تلاشم مدل،متد و برنامه ای را دراین رابطه تقدیم فعالان مسئولیت پذیر خصوصا استانمان بنمایم.
ارائه برنامه یا شعار توسط کاندیداها
مسلم این است هر فردی که پا به عرصه فعالیت کاندیداتوری نمایندگی مجلس می گذارد یک سری آرمانها و آرزوهائی شخصی و یا اجتماعی و . . . برای خود دارد که آنها را در قالب مانیفست کاندیداتوری باید مشخص گرده و ارائه دهد و برای جامه عمل پوشاندن این آرمانهای مندرج در مانیفست برنامه یا برنامه های مشخصی در قالب دوره چهار ساله را تنظیم کرده باشد که با توجه به آرمانهای مندرج در مانیفست و برنامه های اجرایی نمایندگی شعاری را نیز مشخص و در دوره معرفی خود برای مردم ارائه دهد.
در هر دوره ای از انتخابات جدای از چگونگی پذیرش کاندیداتوری یا برگزاری انتخابات، کاندیداها مطالبی را در دوره تبلیغات بعنوان وعده انتخاباتی ارائه داده اند اما شاید اذهان جمعی کسی را سراغ نداشته باشد که برای حضورش مانیفست و برنامه ارائه کرده و چهار سال وکالتش را بر اساس آن کار کرده باشد.
نا کارآمدی برخی نمایندگان مجلس
نا کارآمدی برخی نمایندگان مجلس در دوره های آخر نمود عینی بیشتری پیدا کرده است. برخی نماد سکوت مطلق و رای بی هدف مخفیانه یا گاهی با هدف اما دارای رای معاملاتی و تنها خاصیت پر کردن صندلی هست، برخی صرفا در نقش بازرس و برخی نقش واعظ داشته اند و برخی به هر قیمت فقط بدنبال تسریع و طی پله های ترقی خود و اطرافیان و برخی دیگر بدنبال تصاحب مکانی و مقامی با گماردن عوامل خود در تمامی ارکان جهت تثبیت تضمینی صاحب منصبی خود هستند. برخی برای جذب رای گروه و هدفشان بدنبال حل مشکل صرف آن گروه خاص اند.
آنچه غریب هست ملت است، بنده با برخی از نمایندگان ادوار این مسائل و مصائب را در نشست های خصوصی مطرح کرده ام جواب می دهند ما برای تدوین قوانین ملی در مجلس هستیم و یا برای حل فلان مسئله با وزراء صحبت کرده ایم و یا کاری از دستمان برنمی آید.
برای ایجاد مطالبه عمومی در این مقال عرض می کنم کسی که اقرار می کند کاری از دستش برنمی آید چرا نماینده شده است، اصلا چرا باید کاندید شود، نماینده برای ” برای مجادله و اطمینان از تبلور اراده و مطالبات و خواسته های مردم منطقه در قوانین ملی تدوینی به مجلس فرستاده می شود و در این مسیر علاوه بر مجادله برای تطبیق لوایح مطروحه سایرین برای پوشش کامل مطالبات منطقه باید لوایح مشخصی را در قالب برنامه هایش ارائه و برای تصویب آن مجادله لازم را داشته باشد” با این وصف، موعظه، بازرسی،حل مقطعی معضل قشری خاص و یا داد و بیداد خالی نشان ایفای نقش نمایندگی نیست.
باید برای حمایت از هرکاندیدا توسط فعالان و یا سازمانهای مردم نهاد موارد ذیل طلب گردد :
1- کاندیدا مانیفست یا آرمان مکتوب از کاندیداتوری خویش را ارائه نماید.
2- کاندیدا تیتر برنامه مشخص خویش برای اقدامات در طول چهار سال نمایندگی را ارائه دهد.
3- کاندیدا شعار تبلیغاتی مشخص برخاسته از روح ( مانیفست ) آرمانهایش و نمود برنامه هایش را مشخص نماید.
4- تعریف واضحی از رسالت و وظیفه از نمایندگی در مقابل رای اعتماد مردم را ارائه دهد.
5- کاندیدا بومی باشد یا حداقل سابقه طولانی سکونت داشته باشد و یا اثباتا شناخت کافی با برنامه از محل را داشته باشد.
6- بومی های مهاجر و یا ساکن خارج از محل کاندیداتوری را سنجش هدف لازم می باشد.
7- کاندیدا تعهد نسبت به تلاش در مورد اجرائی کردن برنامه های ارائه شده در قالب شعار تبلیغاتی را بدهد.
8- کاندیدا تعهد نسبت به نشست فصلی و ضرورتا ماهانه با فعالان و خبرگان محلی جهت ارائه گزارش و آشنایی با آخرین وضعیت محل انتخابیه را بدهد.
مطالبه از کاندیداهای دارای تجربه نمایندگی
مطالبه از کاندیداهای دارای تجربه نمایندگی دارند، بندهای 9 و 10 نیز جهت ارزیابی مطالبه گردد.
9- لیست لوایح تدوینی مطروحه مرتبط با مطالبات و خواسته های عمومی مردم حوزه انتخابیه و نتایج عینی آن در دوره نمایندگی
10- لوایح و قوانین مطروحه دیگران که با تلاش ایشان مطالبات و خواسته های حوزه انتخابیه در آن لحاظ شده است
دقت نمائیم از کسی حمایت نمائیم که مانیفست، برنامه چهار ساله و شعار تبلیغاتی ارائه نموده و ذیل اش را امضاء نماید.
در ضمن نسبت به نشست های دوره ای با فعالان و سازمانهای مردمی تعهد بدهد. پس از ارزیابی تعدادی منطبق با خواسته های شما فعالان خواهد بود که اگر تعداد کاندید از سهمیه نمایندگی حوزه بیشتر باشد اولویت بندی و تعداد اضافی حذف می شود اگر کمتر بود اولویت بندی خود را مشخص می کنیم اگر احیانا اصلا نبود ضرورتی برای مشخص کردن فردی و یا دادن لیست حمایتی وجود ندارد، اعلام بی طرفی می کنیم، تا کسی از نام و اعتبار ثمن سوء استفاده ننماید.
نکته مهم ؛ حواسمان باشد در مذاکره برای ارزیابی و تشخیص، در صحبتها و سوالاتمان به طرف ذهنیت ندهیم. فرصت دهیم طرف ماهیت واقعی اش را از لحاظ نیت و یا توانائی بروز دهد.
فعال توسعه آذربایجان
جواد نیکبخت