آدینه پرس: در هزاره جدید ، سیر تحول و رویکرد هر جامعه ای به سمت و سوی مفهوم توسعه ، ارتباط مستقیمی با میزان افراد با سواد آن جامعه دارد و توسعه و پیشرفتهای صورت گرفته شده با توجه به انقلاب های که در عرصه های علمی و در نتیجه عرصه های اجتماعی رخ داده تاثیر شگرف و شتاب دو چندانی در جهت تسریع روند نزدیکی جوامع در بهره برداری مشترک از علم داشته است.
بدون شک حرکتهای نوینی که بشر پس از انقلاب صنعتی تا انقلاب اطلاعاتی انجام داده بسیار سریع و غیر قابل باور می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته شده اكنون بشر به دنياي دانايي گام نهاده و آگاهي “سرآغاز آزادي و رهايي” است. 85 درصد از دانشمندان و محققان تمامي اعصار در عصر حاضر زندگي ميكنند 90 درصد از تمامي دانش و اطلاعات طول تاريخ بشر در عصر ما توليد شده است ,روند توسعه اطلاعات در جهان به گونه ای فزاینده در حال رشد است و براساس اعلام سازمان ملل متحد از سال 2025 میلادي حجم دانش بشري هر 75 روز دو برابر خواهد شد، دو برابر شدن حجم دانش بشري در هر 75 روز مستلزم از رده خارج شدن بسیاري از آموخته ها و ذهنیت هاي قبل از 75 روز پیش است واین در حالی است که نیم عمر اطلاعات در برخی از علوم به حدود شش سال رسیده است یعنی از زمانی که اطلاعات تولید می شوند تا زمانی که به هر دلیلی غیر کاربردی می شوند زمانی در حدود 6 سال به طول خواهد انجامید و امروز با رسانهای شدن جهان و توسعه فناورهای ارتباطی و اطلاعاتی، اینترنت، رشد و توسعه انواع رسانههای تحت وب و شبکههای اجتماعی، تعریف سواد و باسوادی نیز کاملاً دگرگون و متحول شده است و آخرین تعریفی که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد”یونسکو” از باسوادی ارائه کرده است توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است یعنی شخصی با سواد تلقی می شود که بتواند با استفاده از خوانده ها و آموخته های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. در واقع این تعریف مکمل تعریف های قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارت ها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه می توان گفت این فرد انسانی با سواد است و در متون روان شناسی نیز با سوادی ، به صورت ایجاد تغییر پایدار در رفتار تعریف می شود.اما در نظر بسیاری با توجه به همه گیر شدن استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی دغدغه سیستم آموزشی یک کشوربایدعلاوه برراه انداختن نهادهای سوادآموزی و در سطوح بالاتر آموزش زبان دوم و زبان خارجی، زبان دیگری به نام زبان دیجیتال باشد چرا که اگر کسی پیش از اوایل دهه 90 میلادی به دنیا آمده باشد، بومی این زبان نخواهد بود و مهاجر هستندبا این وصف باید این واقعیت را بپذیریم که در زمانه اي قرار داریم و به سوي آن پیش می رویم که انسان ها به سرعت بی سواد خواهندشداگر نتوانیم سرعت یادگیري و رشد و توسعه خود را با تغییرات دم افزا و برق آساي محیطی جهان منطبق نمائیم در شرایط رقابتی و محیط دانش محور عصر امروز به زودي دیگر حرفی براي گفتن و ارائه نداشته ودیگر نمی توانیم صرفاً به داشتن مدارك و مدارج تحصیلی خود که شاید 5 یا حتی 10 سال پیش از دانشگاهی معتبر کسب نموده ایم ببالیم و به آن اکتفاء کنیم و تنها چاره کار براي به روز ماندن افراد، تیم ها و سازمان ها و بقاي آنها تلاش براي یادگیري دانش و استفاده از تجربیات دیگران در توانمندسازی شهروندان در زندگی اجتماعی است حال امید است دست در دست هم دهیم حق داشتن سواد در عصر جدید و ارزانترین نوع بی سوادی یعنی بی سوادی سیاه راکه کسی نمیتواند اسم خود را روی برگهی کاغذ بنویسد با آموزش همگانی ریشه کن وبی سوادی سفید را که درد امروز جامعهی ما است ،کسانی که در ظاهر توانایی خواندن و نوشتن دارند، انبوهی از مدارک آموزشی و گواهینامههارا در کیف خود جابجا می کنند اما، هنوز در سادهترین تعامل ها و ارتباط هاو خوانش ونگارش کلمات دچار چالشهای جدی هستند به عنوان یکی از بدیهی ترین حقوق اساسی و اولیه هر انسان درمان نماییم، به دنبال سوادی باشیم که به ماسواد آموزش، پرورش، ارتباط، انتقاد، تحلیل، رسانه، استراتژی، مالی، عاطفی و دهها سواد دیگر را در یک کلام به عنوان سواد زندگی بیاموزد.
و جادارد فرا رسیدن هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی در سال 1358 و هفته نهضت سواد آموزی را به همه تلاشگران عرصه تعلیم وتربیت تبریگ گفته و توفیق بیشتر آنان را از خداوند متعال مسئلت نماییم
ناصر اسگندریان – مدیر روابط عمومی راه آهن منطقه آذربایجان